حضرت علی علیه السلام

{هر گونه کپی برداری از این وبلاگ مجاز است}

حضرت علی علیه السلام

{هر گونه کپی برداری از این وبلاگ مجاز است}

امام على علیه‏السلام در منابع روایى اهل سنت

امام على علیه‏السلام در منابع روایى اهل سنت

...و لما نزلت هذه الایة (61 آل عمران):

(فقل تعالوا ندع ابنائنا و ابنائکم...) دعا رسول الله صلى الله علیه و آله علیا و فاطمة و حسنا و حسینا

فقال:

«اللهم هولاء اهلى»

... وقتى این آیه شریفه نازل شد:

(پس بگو بیائید بخوانیم فرزندان خود را و فرزندان شما را...) آنگاه رسول خدا صلى الله علیه و آله على و فاطمه و حسن و حسین را خواند و گفتند:

خدایا اینها اهل من هستند

صحیح مسلم کتاب الفضائل جزء 15 و 16 باب 3 حدیث 2404 دارالکتب العلمیة بیروت


عن ابن عباس قال:

اول من صلى على‏ابن عباس گوید:

اولین کسى که نماز گزارد، على علیه السلام بود.

سنن ترمذى کتاب المناقب ـ دار الکتب العلمیه بیروت


قال النبى صلى الله علیه و آله:

لعلى انت منى و انا منک

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله به على علیه السلام فرمود:

تو از منى و من از تو هستم

صحیح البخارى کتاب الصلح باب 579 صفحه 364 حدیث 904 جزء 3 و 4 دار القلم بیروت


عن ابن عباس:

ان رسول الله صلى الله علیه و آله امر بسد الابواب الا باب على

همانا رسول خدا صلى الله علیه وآله امر فرمودند به بستن درب همه خانه‏هایى که به مسجد باز مى‏شد مگر درب خانه على علیه السلام

سننن الترمذى کتاب المناقب، باب 21، حدیث 3732، صفحه 599، دار الکتب العلمیة بیروت


قال له «على» رسول الله صلى الله علیه وآله:

انت یا على اخى فى الدنیا و الاخرة

رسول خدا صلى الله علیه واله به على علیه السلام فرمود یا على تو در دنیا و آخرت برادر من هستى

سنن الرترمذى ج 5 باب 21 حدیث 3720 ص 595 کتاب المناقب دارالکتاب العملیة بیروت


عن النبى صلى الله علیه وآله و سلم قال:

من کنت مولاه فعلى مولاه

هر کسى من رهبر اویم على رهبر است.

سنن ترمذى کتاب المناقب جلد 5 باب 20 حدیث 3713 ص 591 دار الکتاب العملیة بیروت

سنن ابن ماجه جلد 1 باب 11 حدیث 116 ص 58 و 43 یوم الغدیر حجة الوداع دار احیاء تراث العربى


...ثم اردف رسول الله صلى الله علیه وآله و سلم بعلى بن ابیطالب فامره ان یؤذن ببراءة فاذن ... علی فى اهل منى یوم النحر ببراءة و ان لا یحج بعد العام مشترک و لا یطوف بالبیت عریان

...سپس پیامبر صلى الله علیه و آله و سلم على علیه السلام را در پى او فرستاد پس امر فرمود: که سوره برائت را در مکه به مردم اعلان و ابلاغ کن پس على علیه السلام... در میان اهل منى در یوم النحر برائت را اعلان و ابلاغ نمود که: بعد از امسال مشرکى حج بجا نیاورد و هیچ عریانى طواف ننماید.

صحیح بخارى جزء 5 و 6 کتاب التفسیر باب 342 و 341 حدیث 1080 و 1081 ص 404 دار القلم بیروت


سمعت زید بن ارقم یقول:

اول من اسلم علی

شنیدم زید بن ارقم گفت:

اولین کسى که اسلام آورد على علیه السلام بود.

سنن ترمذى کتاب المناقب دار الکتب العلمیة بیروت


عن على رضى الله عنه قال: قال رسول الله صلى الله علیه وآله و سلم

انا دار الحکمة و علی بابها

حضرت على علیه السلام فرمود: پیامبر اینچنین فرمود:

من خانه حکمت و على درب آن است.

سنن ترمذى کتاب المناقب دار الکتب العملیه بیروت


قال رسول الله صلى الله علیه و آله و سلم

لاعطین الرایة ـ او لیاخذن الرایة ـ غدا رجلا یحبه الله و رسوله او قال: یحب الله و رسوله فاذا نحن بعلی و ما نرجوه فقالوا هذا علی فاعطاه رسول الله صلى الله علیه و آله و سلم ففتح الله علیه.

رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم فرمود: هر آینه فردا پرچم را به مردى مى‏دهم [پرچم را مردى خواهد گرفت‏] که خدا و رسولش او را دوست دارند [یا فرمود: او خدا و رسولش را دوست دارد] ناگهان على علیه‏السلام را دیدیم و حال آنکه امید به آمدن او نداشتیم اصحاب گفتند: این على علیه‏السلام است.

پس پیامبر صلى الله علیه و آله و سلم پرچم را به او عطا فرمود و خداوند بدست على علیه‏السلام قعله خیبر را گشود.

صحیح بخارى جزء 5 کتاب فضائل اصحاب النبى صلى الله علیه و آله و سلم باب 39 ـ 220 و 221 دار القلم بیروت


کان رسول الله صلى الله علیه و آله و سلم یقول:

لا یحب علیا منافق و لا یبغضه مؤمن

منافق على را دوست ندارد و مؤمن دشمن على نیست.

سنن ترمذى جلد 5 باب 21 حدیث 3717 صفحه 594 دار الکتب العلمیة بیروت

قال النبى صلى الله علیه و آله و سلم لعلى کرم الله وجهه الا ترضى ان تکون منى بمنزلة هارون من موسى الا انه لیس نبى بعدى

پیامبر صلى الله علیه و آله و سلم به على علیه‏السلام فرمود: آیا راضى نیستى که منزلت تو نسبت به من منزلت هارون نسبت به موسى باشد.

صحیح بخارى مجلد 3، جزء 6، ص 309، ح 857 دارالقلم بیروت


قال رسول الله صلى الله علیه و آله و سلم:

لعلى و فاطمة و الحسن و الحسین انا سلم لمن سالمتم و حرب لمن حاربتم

پیامبر صلى الله علیه و آله و سلم به على و فاطمه و حسن و حسین علیهم السلام فرمودند : با هر کس که با شما آشتى است آشتى هستم و با هر کس که با شما در جنگ است درجنگم.

سنن ابن ماجه‏مجلد 1 حدیث 145 صفحه 52 باب 11 داراحیاء التراث العربى


قال رسول الله صلى الله علیه و آله و سلم:

انا تارک فیکم الثقلین اولهما کتاب الله فیه الهدى و النور فخذوا بکتاب الله و استمسکوا به فحث على کتاب الله و رغب فیه ثم قال: و اهل بیتى اذکرکم الله فى اهل بیتى اذکرکم الله فى اهل بیتى اذکرکم الله فى اهل بیتى

پیامبرصلى الله علیه و آله و سلم فرمودند: و من نزد شما دو چیز سنگین و مهم را بجا مى‏گزارم اولین آندو کتاب خداست که در او هدایت و نور است پس آنرا برگیرید و به آن تمسک جویید سپس مردم را تشویق و ترغیب به کتاب خدا کرده و فرمودند: دومین آندو اهل بیت من هستند (و سه بار تکرار کردند) خدا را در مورد اهل بیت من بیاد داشته باشید (و رعایت حرمت و مقام آنها را بکنید و از آنها اطاعت نمایید.)

صحیح مسلم جلد 15 کتاب فضائل باب 4 حدیث 2408 دار الکتب العلمیة بیروت

سنن ترمذى جلد 5 کتاب مناقب باب 32 حدیث 3786 ص 621 دار الکتب العلمیة بیروت


قال رسول الله صلى الله علیه و آله و سلم:

ما تریدون من على؟ ان علیا منى و انا منه و هو ولى کل مؤمن بعدى

رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم فرمودند: از جان على چه مى‏خواهید؟ على از من و من از اویم و او بعد از من رهبر هر مؤمنى است.

سنن ترمذى جلد 5، باب 20، حدیث 3712 صفحه 591 دارالکتاب العلمیة بیروت


عن على علیه‏السلام انه قال:

انا اول من یجثو بین یدى الرحمن یوم القیامة

قال قیس: و فیهم انزلت: هذان خصمان اختصموا فى ربهم...(حج 19) قال هم الذین تبارزوا یوم بدر حمزة و على

از على علیه‏السلام روایت شده که فرمود: من اولین کسى هستم که در پیشگاه خداى رحمان روز قیامت مى‏ایستم.

قیس گفت: در مورد آنها (على و حمزه) این آیه نازل شد: هذان خصمان اختصموا فى ربهم.. .(حج 19) گفت: آنها کسانى هستند که روز بدر مبارزه کردند (حمزه و على علیه السلام)

صحیح بخارى جزء 5 و 6 باب 123 کتاب المغازى حدیث 465 ص 165 دارالقلم بیروت


قال اقبلنا مع رسول الله صلى الله علیه و آله و سلم فى حجته التى حج فنزل فى بعض الطریق فأمر الصلاة جامعة فاخذ بید على فقال الست اولى بالمؤمنین من انفسهم قالوا بلى قال الست اولى بکل مؤمن من نفسه؟ قالوا بلى قال فهذا ولى من انا مولاه اللهم وال من والاه اللهم عاد من عاداه

با رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم در ایامى که حج گذارد همراه بودیم در راه در منزلى فرود آمدند و امر به نماز جماعت کردند آنگاه دست على علیه‏السلام را گرفتند پس گفتند آیا من سزاوارتر به مؤمنین از خودشان نیستم؟ عرض کردند بلى. فرمودند آیا من سزاوارتر به هر مؤمنى از خودش نیستم؟ عرض کردند بلى، پس فرمودند این«على» رهبر هر کسى است که من رهبر او هستم خدایا دوست بدار کسى که او را دوست بدارد و دشمن بدار کسى که او را دشمن بداند.

سنن ابن ماجه مجلد 1 ح 116 باب 11 فى فضل اصحاب رسول الله صلى الله علیه و آله و سلم دارالکتب العملیة بیروت)


عن على علیه‏السلام قال: قال رسول الله صلى الله علیه و آله و سلم:

...رحم الله علیا اللهم ادر الحق معه حیث دار

پیامبر صلى الله علیه و آله و سلم فرمودند:

خدا رحمت کند على را خدایا حق را با على به گردش آور هر کجا بگردد.

سنن ترمذى کتاب المناقب 50 باب 20 حدیث 3714 صفحه 633 احیاء التراث العربى بیروت.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد