حضرت علی علیه السلام

{هر گونه کپی برداری از این وبلاگ مجاز است}

حضرت علی علیه السلام

{هر گونه کپی برداری از این وبلاگ مجاز است}

امام على(ع)در آینه قرآن 1

امام على(ع)در آینه قرآن 1

سیماى على را در آینه قرآن نظاره مى‏کنیم.

(1)

«و من الناس من یشرى نفسه ابتغاء مرضات الله و الله رؤف بالعباد» (1)

بعضى از مردم [با ایمان و فداکار همچون على(ع) در لیلة المبیت، به هنگام خفتن در جایگاه پیامبر(ص)] جان خود را در برابر خشنودى خدا مى‏فروشند و خداوند نسبت‏به بندگان مهربان است.

تفسیر آیه در کلام اهل سنت

مفسر معروف اهل تسنن، ثعلبى مى‏گوید: هنگامى که پیامبر اسلام تصمیم به هجرت از مکه به مدینه گرفت، براى تحویل امانت‏هاى مردم و پرداخت پولهاى آنان، على(ع) را بجاى خود قرار داد و شب هنگام که به سوى «غار ثور» حرکت نمود و مشرکان اطراف خانه او را محاصره کرده بودند، دستور داد على(ع) در بستر او بخوابد و پارچه سبز رنگى (برد خضرمى) که مخصوص خود پیامبر بود، روى خویش بکشد.

در این هنگام خداوند به «جبرئیل‏» و «میکائیل‏» وحى فرستاد که من بین شما برادرى ایجاد کردم و عمر یکى از شما را طولانى‏تر قرار دادم، کدام یک از شما حاضر است ایثار به نفس کند و زندگى دیگرى را برخود ترجیح دهد. هیچیک حاضر نشدند. به آنان وحى کرد اکنون، على(ع) در بستر پیامبر خوابیده است و آماده فداى جان خویش است. به زمین روید و حافظ و نگاهبان او باشید.

هنگامى که جبرئیل بالاى سر و میکائیل پائین پاى على نشسته بودند، جبرئیل مى‏گفت:«به‏به! آفرین بر تو اى على! خداوند به واسطه تو بر فرشتگان افتخار مى‏کند».

ناگاه آیه «و من الناس ...» نازل شد و در آن صفات على(ع) بیان‏گردید. (2)

ابن‏ابى الحدید معتزلى از اهل سنت که درباره تفسیر این آیه بر این باورست، حماسه على(ع) در لیلة المبیت - شب خوابیدن به جاى رسول الله(ص) - مورد تایید همگان است و غیر از کسانى که مسلمان نیستند و افراد سبک مغز، آن را انکار نمى‏کنند. (3)

1- سوره بقره /207.

2- تفسیر نمونه، آیت الله مکارم و جمعى از نویسندگان، ج 2، ص‏46; الغدیر، ج 2، ص‏44.

3- شرح نهج‏البلاغه، ابن ابى الحدید، ج‏3، ص 270; احیاء العلوم، غزالى، ج‏3، ص 238; نزهة المجالس، صفورى، ج‏2، ص‏209; تذکرة الخواص، سبط ابن جوزى حنفى، ص 21; مسند، احمد حنبل، ج‏1، ص 348; تاریخ طبرى، ج‏2، ص‏99 - 101; سیره ابن هشام، ج 2، ص‏291; تاریخ یعقوبى، ج‏2، ص‏29.

نظرات 1 + ارسال نظر
yazdan دوشنبه 21 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 12:38 ق.ظ

واقعا دستت درد نکنه..گل کاشتی..کارت حرف نداره..من یه مقاله داشتم.از مطالبت استفاده کردم.به من سر بزنsiraf.blogfa.com

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد